EEN DAG IN DE STUDIO VAN KUNSTENAAR MARLENE DUMAS

studio Marlene Dumas

Wat stel je je voor bij de studio van een wereldberoemde kunstenaar? Een atelier met verfspetters op de muren? Overal schildersezels met nieuwe, nog onafgemaakte werken? Is het er één grote chaos of juist erg opgeruimd? Velen zullen het zich misschien afvragen maar ik kreeg de kans het met eigen ogen zien. Ik was er een dag en ging aan het einde weg met iets wel héél speciaals.

Voor mijn werk als projectmanager publicaties bij het Stedelijk Museum Amsterdam kom ik vaak op bijzondere plaatsen. Zo ook in de studio van de Zuid-Afrikaanse kunstenaar Marlene Dumas. Van haar werk was vorig jaar in het Stedelijk de tentoonstelling The Image as Burden te zien en bij deze tentoonstelling maakten we samen met de musea Tate en Fondation Beyeler een boek. Dit werd een grote bestseller. De exemplaren waren niet aan te slepen en er was een heuse run op. Maar voordat het zover was moest er nog een hoop gebeuren en dat was dan ook de reden van mij bezoekje aan de studio. Eentje die ik natuurlijk met beide handen aangreep.

The Image as Burden Marlene Dumas

Een geordende chaos
Samen met mijn collega, de conservator van de tentoonstelling in het Stedelijk, en de collega’s van de andere musea komen we in haar studio bij elkaar. Om een uur of tien in de ochtend staan we voor haar deur in een rustig straatje in Amsterdam-Zuid. Gastvrij worden we ontvangen door studiomedewerker Rudolf Evenhuis die ons een rondleiding door het pand geeft voordat de Zuid-Afrikaanse zelf arriveert. Ik heb mijn hele leven al veel woeste fantasieën gehad over een kunstenaarsatelier maar in werkelijkheid ziet het er heel anders uit. Waar ik bij het zien van de voordeur een knus studiootje verwachtte, blijkt het atelier in werkelijkheid velen malen groter en kantoorachtiger: een open L-vormige ruimte met rechts bureaus van de twee studiomanagers, een keuken en een grote tafel waar we de rest van de middag aan vergaderen. De linkermuur is tot aan het plafond gevuld met kasten. Daarin ligt een gigantisch archief verborgen met foto’s, krantenknipsels en andere papieren. Het moet er één grote chaos in zijn, maar Marlene kan er zelf alles moeiteloos in terugvinden.

Het is bijzonder om op de plek te zijn waar al het materiaal verborgen ligt dat haar inspireerde tot al die prachtige werken. Dumas werkt namelijk niet met levende modellen maar met foto’s en beelden uit de media en dus zou ik graag eens snuffelen tussen de foto’s van de bekende sterren als zangeres Amy Winehouse, actrice Marilyn Monroe en topmodel Naomi Campbell voordat Dumas er haar eigen versies van schilderde.

handtekening Marlene Dumas

De kleinste ruimte van het huis het gezelligst?
Marlene is een hartelijke, enthousiaste vrouw en speciaal omdat ze voor mij de verwezenlijking is van mijn liefde voor kunst en Zuid-Afrika, waar ik zelf een halfjaar heb gewoond. Het is fijn om met haar te werken, ze weet precies wat ze wil en de dag gaat daardoor snel voorbij. Na een lunch in een restaurantje in de buurt vergaderen we nog een paar uur door en laat ze ons haar nieuwste serie werken zien: Great Men, portretten van vermaarde homoseksuele mannen. We bewonderen de werken die daar uitgespreid over de tafel liggen. Niet alleen haar nieuwe werken zijn typisch Dumas, ook haar toilethokje blijkt in echte Dumas-stijl als ik even later naar het toilet moet. Allerlei fotootjes en leuke accessoires maken het er bijna gezellig.

Naast dat Marlene een harde werker is, is ze ook een levensgenieter en dus wordt er aan het einde van de dag goed geborreld. We proosten op de samenwerking en ze vertelt haar verhalen zo mooi dat het bijna lijkt alsof we er zelf bij waren. Na een paar wijntjes is het dan toch echt tijd om naar huis te gaan. Ik heb helaas niet alle kamers in de hele studio gezien maar wel een kijkje in haar leven. En dat is me denk ik nog veel meer waard. We namen afscheid en wat kreeg ik? Een dikke knuffel en vriendschappelijke kus. ***

Meer lezen over Marlene Dumas? Voor Maandblad Zuid-Afrika schreef ik het artikel ‘Nederland en Zuid-Afrika in de kunst van Marlene Dumas’.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *