ALS JOURNALIST OP PAD NAAR EYE FILMMUSEUM

Als journalist ben je altijd overal als eerste bij. Je wordt uitgenodigd voor exclusieve openingen, premières, noem maar op, bent altijd op de hoogte van alle nieuwe happenings en ziet wat de massa nog niet gezien heeft. Weleens afgevraagd hoe dat nou zou zijn? Om op de roder loper een microfoon onder de neus te duwen van die zwetende wereldster in pak en ’m net even die vragen te stellen waar ie zich vast nog ongemakkelijker door gaat voelen? Nu moet ik bekennen, dat laatste lijkt me nogal heftig. Maar dat eerste ga ik wel doen. Ik ga op pad als journalist. Maar voor neem ik nog even de easy way out: ik ga naar de perspreview van een tentoonstelling, If We Ever Get to Heaven.

Museum, lock up your art ’cause I’m coming!’

Voor Maandblad Zuid-Afrika schrijf ik een artikel over de Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge en zijn nieuwste tentoonstelling If We Ever Get to Heaven in Eye Filmmuseum. Daarvoor heb ik natuurlijk genoeg informatie nodig, en waar is die nou beter te verkrijgen dan bij de perspreview? Juist, nergens. Via de hoofdredacteur van het maandblad heb ik een plekje gekregen op de lijst voor de voorvertoning. Wat onwennig loop ik de trappen op en krijg ik mijn persmap overhandigd. Yay! Nu voelt het opeens heel echt. Ik ben wel wat aan de late kant dus mijn partner in crime – die voor een ander blad schrijft – zit al lang op me te wachten als kom aangesneld (oeps!).

IMG_7343De voorkant van de uitgesneden kartonnen beelden die zijn gebruikt in het werk More Sweetly Play the Dance

Kentridge staat bekend om zijn speciale technieken. Hij combineert animatiefilm, houtskooltekeningen, sculpturale objecten en bijzondere geluiden met elkaar in één (bewegend) beeld dat wordt afgespeeld op grote schermen. Speciaal voor deze gelegenheid maakte hij een nieuw werk, More Sweetly Play the Dance, een fries van maar liefst 45 meter lang! En dat gaan wij zo als allereersten te zien krijgen.

Met ieder een persmap stevig onder onze arm vastgeklemd schuifelen we de naar de zaal waarachter het zich allemaal gaat afspelen. Niemand heeft hier nog iets over gezegd of geschreven. Er is nog niets verschenen op tv of in de krant. De mening die morgen of volgende maand op papier gedrukt staat, zal het komende uur gevormd worden en dat maakt het best een beetje bijzonder om daar te staan. Want mijn artikel zal uiteindeljik één van die meningen zijn. IMG_7346De achterkant van de kartonnen uitsnedes

Zodra de deuren opengaan haast iedereen zich naar binnen. Silhouetachtige sculpturen komen tevoorschijn en worden bewonderd, zaalteksten vluchtig gelezen en de nodige foto’s worden genomen. Alles in vliegensvlugge vaart want er is niet heel veel tijd tot het volgende onderdeel van het programma begint. Voor veel journalisten is het een wederzien van concullega’s, maar heb zelf nog niemand kunnen herkennen.

IMG_7368_bewHet uit 8 schermen (van in totaal 45 meter) bestaande werk More Sweetly Play the Dance

Na een tijdje wordt iedereen geroepen voor de persconferentie met mr. Kentridge himself. Jaap Guldemond, curator van de tentoonstelling, interviewt de kunstenaar. Kentridge vertelt openhartig wat hem geïnspireerd heeft, dat het het een heuse zoektocht was naar de juiste muziek – naar de onvindbare brassband dat hij ooit in een filmpje op Youtube zag – en dat er heel wat, en vooral heel veel mensen, bij komt kijken om een werk met 8 schermen te maken dat in elkaar overloopt en alsmaar doorgaat.

Meeschrijven is nauwelijks te doen dus neen ik heel profi alles op voicerecorder op zodat ik het later nog eens terug kan luisteren.

IMG_7364_bewMr. Kentridge himself aan het woord

Aan het einde van de persconferentie is er natuurlijk ook de gelegenheid om vragen te stellen. Dit is mijn kans om de vloer te pakken; hét moment waarop ik mijn rode-loper-ongemakkelijke-vraag kan stellen. Maar ik laat het moment voor nu toch maar even aan me voorbijgaan. Wie weet een volgende keer. Bij een première ofzo.

artikel WKHet resulaat was dit artikel in Maandblad Zuid-Afrika.

***

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *